jonssonevelina

Evelina, 30 år. Född och uppväxt i lilla festivalstaden Hultsfred. Bor numera i Skånelandet med sambon och våra två barn.

Första bebisen har kommit till världen..

Kategori: Allmänt

Jag, eller vi har inte riktigt förstått att vi ska ha ett barn till, man blir påminna ibland då det bubblar till i magen men jag lyckas alltid inbilla mig att det bara är en fis;)
Antara att allt blir mer verkligt efter att vi har varit på första ultraljudet, så var det med Liam..
Om en vecka är det dags!!

Med Liam så hade man stenkoll på vilkn vecka man var i och vad som hände med barnet från vecka till vecka.. den här gången hinner jag lixom inte med.. Kommer på mig själv ibland med att jag borde gå in på ngn gravidsida för att at reda på i vilken vecka jag är.. gjorde det precis och vips så är det redan vecka 18.. alltså nästan halvvägs! Hur gick det till??
 
Känns bra att det är 5 månader kvar till ankomst för jag/vi måste hinna förbereda mig/oss på vad som komma skall.. 5 månader går fort...

med Liam så syntes det ganska sent på min mage att det var en bebismage och jag trodde att dt skulle synas mycket tidigare den här gången.. men det tycker jag inte att det gör!!
jag tror inte att mna kunde ana attd et var en bebis fören i vecka 28 ca med Liam och hade man inte vetat att jag var gravid nu så hade man inte anat det, tror jag?!?
Själv tycker jag bara att jag ser lite pluffsig ut, som att mat är det bästa jag vet och har varit en månad eller två;)

Blev lite chockad bär jag läste hur stor barnet är redan nu..
 

Om det är din första graviditet kan det vara bra att veta att det inte är magen som kurrar utan barnet som rör sig. Nu kan du vara riktigt säker på att det finns en baby där inne. Vid det här laget är du förmodligen lika pigg som innan graviditeten och det är möjligt att sexlusten ökar. Höga östrogenhalter i din kropp får blodmängden i bäcken- området att öka. Detta bidrar till att du oftare och snabbare än vanligt blir sexuellt upphetsad. Varsamma samlag under graviditeten är helt riskfritt, men kontakta din MVC om du är orolig.

Det 16 veckor gamla barnet är nu 12,5-14cm långt mellan huvud och stjärt och vikten ca 200g. En enormt aktiv period börjar med rejäla träningspass. Han eller hon vrider och vänder på sig, sparkar och slår. Små luftbubblor som kallas alveoler eller lungblåsor bildas nu i lungorna. Fingrar och tår ser alltmer färdiga ut, och de virvlar och ränder som utgör barnets unika fingeravtryck börjar framträda. Nu ligger ögonen i rätt läge och i tarmen har barnets första avföring samlats - barnbeck. Om det skall bli en pojke så bildas prostatan nu.

Igår så fick Liam sin 4:e kusin..
Fredde och pernilla fick en liten pojk och Minna blev änligen storasyster.. Ett STORT grattis till er alla, vi är så glada och längtar redan efter att få träffa er alla fyra.

Kommentarer

  • Emma säger:

    Om det ändå vore så väl att magen inte kom så tidigt. Jag är i vecka 17 nu och jösses... ser JÄTTEGRAVID ut. Helt galet. Har en kollega som väntar sitt första 1,5 vecka efter mig och det syns INGENTING! Själv tyckte jag magen ploppade ut så fort vi plussat. Här trodde man att man hade magmuskler men ICKET. =)



    Gratulerar till kusinen!

    2009-10-29 | 11:19:04
  • Jennifer säger:

    Det där är nog olika låter det som för jag fick också min mage mycket snabbare den här gången. ALLT kom mycket snabbare den här gången...

    Jag har inte heller riktigt hunnit fatta att vi ska få en bebis igen. Det är som du säger, ibland påmins man liksom av en och annan anleding. I början kunde jag glömma bort totalt att jag ens var gravid ;) Nu är just det lite svårare att glömma..

    Det skiljer bara 7 veckor mellan vår bebisar än så länge ju :)

    Kram kram

    2009-10-29 | 12:18:50
    Bloggadress: http://yenniifer.blogspot.com/
  • Evelina säger:

    Emma: jag har verkligen inga magmuskler, det kanske är det som är skillnaden;)



    jennifer: du ligger alltid snäppet före när det gäller barnafödande.. haha!!

    2009-10-29 | 17:20:26

Kommentera inlägget här: