jonssonevelina

Evelina, 30 år. Född och uppväxt i lilla festivalstaden Hultsfred. Bor numera i Skånelandet med sambon och våra två barn.

Diagnos sköljmedel.

Kategori: Allmänt

Besöket hos farbror doktorn gick bra....
Milla lider av torr-utslag.
Hon älskar att bade och vi brukar därför ha badkvällar här hemma ca 4 ggr i veckan, om inte mer ibland..
såklart med en massa olja i vattnet..!
Vi fick strikta order om att endast bada/duscha barnen en gång i veckan.
Vet inte farbror doktorn hur skitiga barn blir av att vara ute och leka i alla dammiga parker, eller hur skitiga de blir av att bara äta själva vid ett års ålder?
Sen skulle jag dessutom smörja Millas bakhuvud/nacke med en kortison-salva varje kväll.. Och hur fett blir inte håret av det??
Sen var det även strongt förbjudet att använda sköljmedel när man tvättar, parfymerat eller inte spelar visst ingen roll.
Att tvätten då blir stelare än stelast hade han oxå en bra lösning på...
Vi gör tydligen felet att låta tvätten bli för torr, den ska va lite blöt när man plockar ner den..

Men jag undrar fortfarande varför jag ska hänga upp min tvätt på tork för att sen plocka ner den lite blöt..
Ska men vika kläderna när de är blöta med?
Eller ska de ligga och torka där, lite halvblöta i en stor hög? Blir de inte sunkiga då?
Jag ställde såklart inte dessa frågor utan nickade på huvudet som att jag skulle göra precis som farbror doktorn sa..
NOT!
Med sköljmedel åt folket!!

Ikväll har vi i alla fall lagt en icke nybadad tjej i en renbäddad säng (tvättat med både tvättmedel o sköljmedel) och med flötigt kortison-hår.
Nu hoppas vi på att få sova lite med..

Kommentarer

  • jennifer säger:

    Jag kände igen symptomen när du skrev det andra inlägget som jag kommenterade. Mildison som jag då skrev om är kortison.

    Mina barn är torrisar och får eksem om vi inte smörjer dem med krämer och salvor efter varje bad som max får ske var tredje dag. Slarvar vi måste vi ta fram kortisonkrämen.

    Sköljmedel använder jag ändå fast jag tar en mindre dos.



    Tur att det "bara" var torrhet :)

    Kram

    2011-04-11 | 22:16:43
  • Emma säger:

    Välkommen till vår värld. Vi har haft en torris ända sen Elsa var typ halvåret. Så här smörjer vi och smörjer, bad bara en gång i veckan (om det inte är extremfall), sköljmedel har vi aldrig använt (binder in svetten i träningskläder så därför slutade vi med det). Det är jobbigt när det sitter i håret men det brukar ge sig rätt snabbt med kortison. Se dock till att alltid smörja med mycket mjukgörande (Miniderm) efteråt men det sa säkert farbror doktorn. =)

    2011-04-12 | 13:21:47
  • Anonym säger:

    Tack för era tips hörrni!!



    Vi har slutat upp med bandandet, smörjer huvudet/nacken varje kväll och hon har faktiskr slutat klia sig...

    Sköljmedel fortsätter vi med, om det inte blir värre med kliandet förstås, då överväger jag att sluta även me de=)

    Kram

    2011-04-12 | 19:22:28

Kommentera inlägget här: