jonssonevelina

Evelina, 30 år. Född och uppväxt i lilla festivalstaden Hultsfred. Bor numera i Skånelandet med sambon och våra två barn.

Barnsäkra.

Kategori: Allmänt

Efter den senaste veckans alla händelser med inlåsta barn och benbrott så har jag funderat lite över det här med att barnsäkra här hemma.. Med Liam behövde vi aldrig det, mer än att sätta stopp för honom att komma in i skräpskåpet i köket, där har vi en barnspärr...
Milla är än så länge inte på uttag och kontakter så de kanske man borde göra ngt åt.. Sen vet jag inte?
Vad barnsäkrar man egentligen?

Om man köper alla spärrar och annat plastaskit för att förhindra sina barn till alla dessa "faror" som finns i hemmet. Är de säkra då...??
Ehh nä, skulle inte tro det.
Med syskon i huset så finns det alltid faror, speciellt med en som är expert på att ta sönder sina leksaker, vilket i sin tur leder till smådelar som går att stoppa i munnen...
Nu brukar jag hålla ganska bra koll på trasiga leksaker och de åker i skräpet illa kvickt.. mest för att jag irriterar mig på billigt skit som bara går sönder... Det hör hemma i skräpet!!
Pärlor och annat småpill har jag strategiskt placerat utom räckhåll för ngn utav barnen och man måste fråga för att få leka med de. Pärlar man så sitter man oxå vid bordet i köket, likaså när man spelar spel (med en massa småpill) och målar (mest för att inte måla på allt och alla)...

Idag hade Liam fått ett gelehjärta (godis) på dagis som han ville spara och ta med sig hem. Han la det i sin ryggsäck som han satte på golvet när vi kom hem.
Jag och Liam styrde ihop lite bak här hemma och efter ett tag så ser jag att Milla sitter och suttar på något, hur nöjd som helst. Då har hon hittat Liams gelehjärta och mosat in de i munnen.. Eftersom de va så stort så kunde hon inte svälja utan satt mest och smackade...
Hur ska man barnsäkra en ryggsäck med dragkjedja?
Nu ikväll så hittade Milla en galge som hon tyckte såg både rolig och god ut, hon provsmakade... men råkade sticka ner den lite för långt ner i halsen så kvällens middag kom upp, spagetti och köttfärsås....
Så nu undrar jag: Hur i helsike barnsäkrar man en galge?? Eller ska man plocka bort alla sådana och vika alla kläder hädanefter...??

Kommentarer

  • Emma säger:

    Galgar - BORT! Min svägerska som jobbar på förskola berättade en riktigt otäck händelse med en galge som ett barn fick tag på...

    2011-02-15 | 19:23:35
  • Evelina säger:

    Berätta - en kort variant.. O de är bortplockade, från golvet i alla fall.

    2011-02-15 | 20:35:28

Kommentera inlägget här: