jonssonevelina

Evelina, 30 år. Född och uppväxt i lilla festivalstaden Hultsfred. Bor numera i Skånelandet med sambon och våra två barn.

Millas förlossning!!

Kategori: Allmänt

Allt måste ha börjat redan lördagen den 24 april, jag vet att jag skrev om min sk shoppingtur till stan där jag fick stanna någon gång i timmen för att jag hade sk förvärkar..
Inget mer hände i alla fall den dagen.
På söndagen den 25 april spenderade vi dagen Med Lisette o Co i Västra Ingelsta.. Det var helt underbart väder och vi satt ute i deras trädgård och stekte i solen medans kidsen lekte med varandra..
Jag hade sk förvärkar även denna dag, de kom titt som tätt men ändå med ett par timmars mellanrum och jag tänkte att så här ska det väl hålla på i ett par veckor..
Runt halv sju packade vi ihop oss och åkte hem, vi ville hinna bada en genomsvett lilleman innan det var dags försängen..
Vi badade och la Liam, precis som vanligt..
La oss tillrätta i soffan och inväntade sängtime för jag var bara så trött efter all frisk luft!!

Runt halv tio gav jag upp och gick in och la mig, Tobbe kom strax därefter..
Men efter att lilleman vaknat och Tobbe försvann in till honom så låg jag där i min ensamhet och kunde inte sova trotts att jag var världens tröttaste.
Värkarna fortsatte men fortfarande med ngn timmes mellanrum och de var inte speciellt kraftiga så jag antog att de skulle ge upp (om jag bara kunde somna)..
Vid ett hade jag fortfarande inte somnat och gick in till liam för att väcka Tobbe, förbereda honom på att värkarna inte hade några som helst planer på att ge upp och att han kanske skulle lägga sig inne hos mig..
Värkarna var fortfarande väldigt oregelbundna, allt från en timme till 5 min.. Men jag fattade inte att DET verkligen var på g utan trodde att det skulle avta.
Eftersom Liams förlossning staratade med vattenavgång så förväntade jag mig att även denna skulle göra detsamma.. Men inget vatten, så ingen förlossning...??
Vid 01.30 ringde jag min syster för att förvarna.. att hon i alla fall kunde packe en väska så kunde vi ringa om och när det var dags..
Men hon tyckte att eftersom hon redan var vaken så kunde hon komma in och sova hos oss...

I förebyggande syfte så bad jag Tobbe att gå upp och koka havregrynsgröt åt mig, vilket han oxå gjorde.. Så fram tills dess att syster kom vid 02 så stod vi och åt gröt emellan värkarna, som fortfarande var helt ok att anda sig igenom...
Syster tyckte att vi borde åka in för att se om det var förlossning på G.. själv tyckte jag att vi kunde stanna hemma ett tag till..
jag ville ju inte åka in för att sen bli hemskickade och så ont hade jag faktiskt inte.. Och mellan värkarna var det allt mellan 10 och 1 minut.. så inget regelbundet där inte, och fortfarande ingen vattenavgång...

Eftersom planen var att jag skulle jobba måndag morgon så slängde jag iväg ett sms "Kanske inte kommer in imorgon, jag hör av mig"

Men efter ett par minuter gav jag mig och Tobbe ringde efter en taxi, jag packade ner det sista i min BB-väska och sen for vi iväg.
Väl inne på BB  02.15 kopplade de på mig CTG för att mäta kraften i värkarna och hjärtljudet på bebisen.. Så låg jag kopplad i 20 min och det var först då som det började ta kraft i värkarna, nu gjorde det ont och jag började ana förlossning.
Jag hade dock glömt hur förbannat ont det gör, och tur är väl det...
02.35 kommer en barnmorska in för att undersöka mig och det visar sig att jag är öppen 8 cm.
Jag ber om att få lustgas!

Barnmorkan frbereder för förlossning innan hon går ut och ber mig ringa på klockan när jag känner att jag vill krysta..
Har ingen uppfattning om hur många minuter som hinner gå innan jag ber Tobbe ringa på klockan.
På 2 krystvärkar kom både vattnet och vår lilla tjej ut. Klockslag: 02.52..
3315 g och 50 cm

Jag hann alltså med att vara på BB i 37 minuter... o jag som inte ens ville åka in!
Jag är glad att jag lyssnade på min syster!

Därefter spenderade jag ett dygn på familje-BB innan Tobbe och Liam hämtade hem oss!!


03.50


Lillfisen 06.48

Kommentarer

  • Victoria säger:

    Ja, när du ringde kl 6 på morgonen hann jag tänka att du borde ha fullt upp med att föda barn. Jag hade knappt hunnit somna, och Liam hade inte hunnit vakna :-)

    2010-05-11 | 22:01:46
    Bloggadress: http://tojis.blogspot.com
  • Gordi säger:

    Snygg solbränna=)

    2010-05-11 | 22:55:19
  • Jennifer säger:

    Hi hi, att man ska vara så seg att få iväg till bb då? Jag väntade ju med på regelbundenhet och vattenavgång och ville absolut inte åka till förlossningen för att sedan blev hemskickad.

    Tur man har någon som talar om för en i sådana lägen vad som är bäst ;)

    Det är verkligen FRÄNT att föda barn :)

    Grattis igen! Kram

    2010-05-12 | 06:28:43
    Bloggadress: http://yenniifer.blogspot.com
  • Lisette o Melker säger:

    Helt undrbart att höra om din turboförlossning))

    måste vara luften här hos oss på landet som har satt fart på allt)) och vilken tur att vi pressade

    solen så att du hade en schysst solbränna på förlossningen))

    vi hörs i nästa vecka!

    KRAM PÅ ER ALLA FYRA

    2010-05-12 | 08:25:35

Kommentera inlägget här: