jonssonevelina

Evelina, 30 år. Född och uppväxt i lilla festivalstaden Hultsfred. Bor numera i Skånelandet med sambon och våra två barn.

En fråga som kräver ett korrekt svar...

Kategori: Allmänt

I torsdagsnär jag var iväg med jobbet så fick Tobbe äran att gå på Liams första föräldramöte på förskolan. Jag som gillar att ställa tusen frågor fick nöja med mig månadsbrevet som vi fick dagen därpå, alltså i fredags.
Allt som stod på de 2 A4-sidorna verkade vettigt förutom en sak...
Jag skriver helt enkelt av vad som står i brevet.
"En punkt som vi glömde att ta upp på mötet var att när en förälder antingen är ledig eller sjuk, så ska även barnet/barnen var hemma".
Detta klingar INTE i mina öron. jag är helt med på banan när det gäller ledighet. Självklart är Liam hemma från dagis om jag eller Tobbe är lediga från jobbet. Men om jag ligger hemma med 40 graders feber så kan det ju inte vara meningen att jag ska ha  pigg och kryLiam hemma och orka ta hand om honom. I så fall kan jag ju lika gärna gå till jobbet för det känns exakt lika jobbigt.
Och vad hade hänt om jag hade brutit foten och kappt kunnat gå, ska Liam vara hemma hos mig då oxå??
Jag blir förbannad bara av att tänka på det här för jag tycker att det är ren bullshit!!
Är det verkligen så här eller har de helt fel. Jag kommer inte att släppa detta, det ska gudarna veta!!!

När jag är gravid (med alla spökande hormoner), och dessutom arg så är det ingen som vill bråka med mig... Det kan gå precis hur som helst!

Kommentarer

  • Johanna Roos säger:

    jag skulle vilja säga att det är fel... iaf här i Nkpg... här har man rätt att ha sitt barn på förskolan sin ordinarie tid när föräldern är sjuk.. .sen kan vi ibland rekomendera att de ska hämta sina barn liiiiite tidigare om de har möjlighet.. för att barnet kan få möjlighet till en kortare dag... men det beror ju helt på från fall till fall... så jaa håller med,,, ge dig inte! / johanna

    2009-10-10 | 23:26:58
    Bloggadress: http://jojoroos.blogg.se/
  • Jennifer säger:

    Här hemma i Vimseby så har barnen rätt att vara på dagis ordinarie tid om man är sjuk. Blir man långtidssjukskriven, som havandeskapspenning är en form av tex, så får barnet vara på dagis det genomsnittliga timantalet per dag.

    Verkar vääääldigt konstigt att barnet inte skulle få gå på dagis när du är sjuk! Det skulle göra mej vansinnig också, med eller utan bulle i ugnen ;) Så stå på dej!

    Kram

    2009-10-11 | 08:16:21
    Bloggadress: http://yenniifer.blogspot.com/
  • Charlotte säger:

    Ring & prata med dom på dagis, det måste ju vara nåt fel. Så kan det inte vara!

    2009-10-11 | 09:30:28
  • gordi säger:

    Det e tom lättare att gå till jobb sjuk än att vara hemma, vara sjuk och ta hand om sitt barn...spec nu när d e så trotsiga! Här hos oss så får barnet/ barnen vara på dagis så länge den andre föräldrern jobbar...kvittar om det är 4 eller 10 timmar!

    Ring och prata med hon som har hand om barnomsorgen i Malmö kommun, för så ska det inte vara...låter helt sjukt. Och du jobbar juh på sydsvenskan så en insändare hade inte varit helt fel!

    2009-10-11 | 09:44:04
  • Evelina säger:

    känns bra att ha fått lite kommentarer från er för imorgon ska jag ta tag i detta på allvar.. O redaktionen ligger bara en trappa upp på jobbet och de kan nog komma på ngt smaskigt att skriva om just detta...

    Rektorn för förskolan skulle jag verkligen inte hänga i min julgran, hon har fortfarande inte svarat på mina 3 mail ang det katastrofala sommaren på förskolan.. Trots att jag skickade dem från min jobbmail (sydsvenskan)

    2009-10-11 | 13:21:35

Kommentera inlägget här: