jonssonevelina

Evelina, 30 år. Född och uppväxt i lilla festivalstaden Hultsfred. Bor numera i Skånelandet med sambon och våra två barn.

Inskrivning

Kategori: Allmänt

Igår gick jag in i vecka 15 enligt förra veckans ultraljud.. själv är jag skeptisk!!

Eftersom jag redan har kännt buffar och knuffar så känns det som att jag borde vara längre gången, visst att man känner tidigare med barn nr 2, 3... men inte så mycket tidigare??

Jag var i alla fall på inskrivning idag och fick all information om hur en graviditet går till.. Känns bra att man är omföderska och att man redan har varit med om allt innan, man vet lixom vad som komma skall.. o jag älskar´t..
De kollade i alla fall mitt blodtryck, järnvärde, blodgrupp osv och allt var toppen så jag behöver inte ens knapra järntbletter. Eftersom jag klarade mig utan piller med Liam så trodde hon inte att jag skulle behöva det den här gången heller.. skönt!
jag fick även besked om min blödarsjuka, den är tydligen inte så alvarlig som vi tidigare trott så den här gången, kan jag, om jag vill ta någon bedövning.. dock inte ryggmärgsbedövning!
Sist klarade jag mig med lustgas så det ska nog gå bra den här gången med.

Jag frågade barnmorskan om jag inte kunde få lyssna på hjärtljudet men det gör man inte förren i vecka 25 tydligen. Jag frågade även hur vanligt det är att känna fosterröreser så tidigt som vecka 14.. tydligen inte så vanligt. Hon frågade om jag kunde lägga mig ner så att hon fick ta sig en titt på min mage.. hon kände o klämde (jag är helt facinerad av att de kan känna livmodern och allt annat bröte som finns där inne).. Efter allt klämmande så var även hon tveksam till att jag bara skulle vara i vecka 15 (14+2)...
Hon plockade fram manicken för att lyssna på hjärtljudet och det pickade på.. hon kände även navelsträngen.. (hur man nu kan göra det).
Jag ser fram emot nästa UL..

Idag har Minnas lillebror fått ett namn: Charlie

Kommentarer

  • Charlotte säger:

    2009-11-10 | 21:10:43
  • Charlotte säger:

    Det stämmer att man inte lyssnar på hjärtljuden innan... Både med Nelly och denna krabat fick vi höra som först v. 24 på ett BM besök.

    Jag kände oxå sparkar jättetidigt denna gång så det är nog inte så ovanligt. Allt kommer mycket tidigare andra gången och MYCKET mindre BM besök gör man, hälften typ. Man ska väl kunna allt denna gång är det nog tänkt :)

    2009-11-10 | 21:13:19
  • Gordi säger:

    Jag fick lyssna på hjärtljudet i v 15 och det var samma med Milijan.

    2009-11-10 | 21:22:46
  • Jennifer säger:

    Jag fick me lyssna på hjärtat på min inskrivning i v 16, på barnmorskans initiativ till och me :) mysigt!

    Å det där med fosterrörelser trodde jag var bullshit att man kunde känna så pass tidigt i graviditeten, men jag kände av min kotte redan i vecka 13 denna gång.

    Kul att ni får ett till rutin ul :) En riktig bonus!

    2009-11-10 | 21:28:22
    Bloggadress: http://yenniifer.blogspot.com/
  • Evelina säger:

    Jag tror att det är olika "regler" för olika landsting..samt om det är privat eller kommunalt..

    Vi har lika många besök hos BM nu som förra gången, jag tror att det kan slå på ett besök bara.. jag ska tillbaka redan nästa vecka igen=)

    Här får vi ju dessutom 2 UL, ett i v 13 el 18 och sen ett i v 32 för att se bebbens födelsevikt/längd.. Med Liam fick vi dessutom ett i v 35 för att kontrollera hans vikt..

    Jag älskar UL och ser verkligen fram emot nästa..

    2009-11-11 | 07:52:53
  • Evelina säger:

    Jag har dessutom moderkakan i framvägg, vilket dämpar sparkar och andra rörelser.. mycket därför BM var skeptisk. Vi får vänta och se helt enkelt!

    2009-11-11 | 07:55:06
  • Jennifer säger:

    Oj vad många ul! I vårt landsting ska de ju införa ett ul i vecka 12 förutom det i vecka 18, så har man tur och inte kommer i semestertider så får man i bästa fall 2 ul här :)

    Jag har också moderkakan i framvägg denna gång och det dröjde innan jag fick en riktigt spark (o när de kom var det på sidan av magen), jämförelsevis till Viggo, men jag kände den svischa runt liksom!

    2009-11-11 | 08:51:45
    Bloggadress: http://yenniifer.blogspot.com/
  • Gordi säger:

    Jag har oxå moderkakan i framvägg men jag tror att man känner mer denna gången pga att musklerna fortf e slappa i magen...Jag har för mig att jag redan kände i v 13 första gången.

    2009-11-11 | 10:26:14

Kommentera inlägget här: